آبلیمو عسل؛ یک درمان موثر یا افسانه قدیمی؟ | قسمت 2

 

مخلوط کردن عسل با آب لیمو از چند جهت ممکن است باعث بهبود سلامتی شود. لیمو و عسل هر دو فواید سلامتی و درمانی دارند که توسط مطالعات علمی تأیید شده اند. ترکیب این دو در یک نوشیدنی خوش طعم ممکن است مزایایی نیز داشته باشد. این مزایا جدای از مزیت هایی است که هر کدام از اجزای این معجون یعنی لیمو به صورت جداگانه و عسل طبیعی به صورت جداگانه برای سلامتی ما به همراه دارد. در قسمت دوم از این مطلب به سراغ این خواص رفته ایم.

معجون آبلیمو عسل ممکن است به کاهش وزن کمک کند
نوشیدن آب بیشتر، از جمله آب لیمو عسل، ممکن است به کاهش وزن کمک کند. چندین مطالعه نشان داده است که افزایش مصرف آب می تواند سوخت و ساز بدن شما را افزایش دهد و باعث احساس سیری بیشتر شود که هر دو به شما کمک می کنند تا وزن کم کنید. علاوه بر این، آب رسانی با آب لیمو عسل ممکن است به شما در حفظ وزن و سلامت کمک کند.

یک مطالعه شامل 10000 شرکت کننده نشان داد که کسانی که بدنشان به درستی هیدراته نشده است، دارای چاقی یا اضافه وزن بیش از شرکت کنندگان با هیدراتاسیون کافی هستند.علاوه بر این، نوشیدن آب لیمو عسل قبل از غذا می تواند به شما کمک کند تا زود سیر شوید و منجر به کاهش کالری دریافتی خواهد شد. همین موضوع به راحتی می تواند رژیم لاغری شما را به سرانجام برساند. حذف ولع خوردن، اولین گام برای لاغری است.

تعویض آب لیمو عسل با نوشابه های پرکالری، شیرین و سایر نوشیدنی های شیرین شده نیز ممکن است منجر به کاهش کالری و قند شود. به عنوان مثال، یک قوطی نوشیدنی 250 گرمی حاوی 110 کالری و یک شکر بزرگ 30 گرمی است. از سوی دیگر ، یک وعده 250 گرمی آب لیمو عسل تهیه شده با یک قاشق چای خوری عسل حاوی حدود 25 کالری و 6 گرم قند است.

اگر آب عسل شما قند کمتری نسبت به نوشیدنی هایی باشد که می نوشید، ممکن است به شما کمک کند کالری کمتری مصرف کنید و وزن کم کنید. نکته مهم، کالری، بستگی به مقدار عسل اضافه شده به آب دارد. با این حال خیلی بهتر از نوشیدنی های گازدار و حتی شربت های خانگی تهیه شده با شکر است.

ممکن است وقتی که بیمار هستید مفید باشد
به دلیل خاصیت تسکین دهنده عسل و مقدار زیاد ویتامین C موجود در لیمو، نوشیدن آب لیمو عسل در صورتی که احساس کسالت می کنید ممکن است مفید باشد. ویتامین C در سالم ماندن سیستم ایمنی بدن شما نقش دارد. برای مثال ، ویتامین C به تحریک تولید گلبول های سفید در مبارزه با عفونت کمک می کند.

همچنین ، برخی تحقیقات نشان می دهد که ویتامین C می تواند مدت زمان سرماخوردگی را کاهش دهد. نشان داده شده است که عسل از شدت و دفعات سرفه در کودکان مبتلا به عفونت دستگاه تنفسی فوقانی می کاهد. البته در طب سنتی باز شربت عسل برای درمان سرفه بزرگسالان نیز یاد می شود  اگرچه تاثیر آن بر بزرگسالان در علم نوین هنوز ناشناخته است.

درمان سرماخوردگی و آنفولانزا با شربت عسل و آبلیمو
به علاوه ، یک لیوان آب لیمو عسل گرم دارویی تسکین کننده برای گلودرد و نوشیدن آن زمانی که ناخوش احوال هستید لذت بخش است. به ویژه برای بیماری هایی مثل بیماری کرونا، شربت عسل آبلیمو می تواند نوعی نوشیدنی جذاب برای حس بهتر و تسکین دردها باشد.

این معجون می تواند سلامت گوارش را بهبود بخشد
به درستی هیدراته شدن، برای سالم نگه داشتن دستگاه گوارش ضروری است. کمبود آب بدن می تواند باعث یبوست شود. این یک مشکل شایع در کودکان، زنان باردار و افراد مسن است.مصرف مایعات کافی برای نرم نگه داشتن مدفوع و جلوگیری از یبوست ضروری است. نوشیدن آب لیمو عسل با آبرسانی به بدن به سهولت دفع مدفوع و درمان یبوست کمک می کند.

نوشیدنی های طعم دار مانند آب لیمو عسل برای آب رسانی به کودکانی که دوست ندارند آب ساده بنوشند می تواند مفید باشد. اگر کودکتان علاقه ای به خوردن عسل ندارد، بهتر است از این معجون خوشمزه استفاده کنید. البته قطعا برای کودکان بالای 2 سال این شربت مجاز است و به کودکان زیر 1 سال نیز نباید به هیچ وجه عسل بدهید.

برخی تحقیقات نشان می دهد که عسل خام ممکن است تأثیر به سزایی بر روی باکتری های مفید روده داشته باشد که به سالم و متعادل نگه داشتن دستگاه گوارش کمک می کند. به عنوان مثال، یک مطالعه نشان داد که موش هایی که با عسل خام تغذیه شده بودند، مقادیری از باکتری های مفید بیفیدوباکتریا و لاکتوباسیلوس را در خود افزایش داده اند.

ادعاهای مشهور سلامتی و درمانی که توسط علم که پشتیبانی نمی شوند.
اگرچه نوشیدن آب لیمو عسل می تواند فوایدی را به همراه داشته باشد، بسیاری از ادعاها درباره این نوشیدنی هیچ مدرک علمی برای حمایت از آنها ندارد. البته بسیاری از این ادعاهاد رطب سنتی با مدارک بالینی وجود دارد، با این حال به دلیل پیچیده بودن تحقیقات علمی نمی توان از آن در مجامع پزشکی دفاع کرد.


-    سموم را از بین می برد
-    هیچ مدرک علمی استفاده از آب لیمو عسل را برای از بین بردن سموم بدن تأیید نمی کند. بدن شما با استفاده از پوست، روده، کلیه ها، کبد و سیستم های تنفسی و ایمنی بدن به طور موثری سم زدایی می شود. البته در این زمینه طب سنتی نظرات دیگری دارد.
-    آکنه را درمان می کند
-    عسل وقتی به طور مستقیم روی پوست قرار گیرد مفید است؛ اما هیچ مدرک علمی وجود ندارد که تایید کند نوشیدن آب لیمو عسل به پیشگیری یا درمان آکنه کمک می کند. حتی ممکن است مصرف قند اضافه شده از عسل به بدن آکنه را بدتر کند.
-    چربی را می سوزاند
-    ادعای رایج اینکه آب لیمو عسل چربی را می سوزاند، نادرست است. بهترین راه برای سوزاندن چربی های اضافی بدن، داشتن رژیم غذایی سالم و کاملاً منظم و افزایش کالری سوزانده شده است. البته هم عسل طبیعی می تواند به افزایش سوخت و ساز بدن کمک کند و هم لیمو به دلیل خواصی که دارد جایگاه مناسبی در رژیم لاغری خواهد داشت. با این حال صحبت رد مورد چربی سوزی شربت آبلیمو عسل توسط مدارک علمی پشتیبانی نمی شود.
-    عملکرد شناختی را تقویت می کند
-    برخی از افراد ادعا می کنند که نوشیدن آب لیمو عسل می تواند باعث بهبود حافظه یا تقویت عملکرد مغز شود. با این حال، هیچ مدرک علمی برای حمایت از چنین ادعاهایی وجود ندارد. هرچند طب سنتی ایرانی و طب سنتی شرقی در این زمینه نظرات متفاوتی با ادعاهای علمی دارند.


نحوه تهیه و استفاده از آب لیمو عسل
تهیه آب لیمو عسل ساده است. فقط آب نیمی از لیمو و یک قاشق چای خوری عسل خام و با کیفیت را در یک فنجان آب گرمی که از دما افتاده یا ولرم مخلوط کنید.این نوشیدنی معمولاً گرم مصرف می شود اما می توان با افزودن چند قطعه یخ نیز از آن لذت برد. می توانید میزان آبلیمو یا عسل را متناسب با سلیقه خود تنظیم کنید. با این حال، به یاد داشته باشید که عسل منبع کالری و شکر اضافه شده است.

از آب لیمو عسل می توانید در هر زمان از روز لذت ببرید. از جمله نوشیدنی های آرامش بخش قبل از خواب است. از آنجا که حاوی آب لیمو است، شستشوی دهان با آب ساده پس از نوشیدن این نوشیدنی برای کمک به خنثی سازی اسید و جلوگیری از فرسایش مینای دندان مهم است.

آبلیمو عسل؛ یک درمان موثر یا افسانه قدیمی؟ | قسمت 1


سخن آخر

آب لیمو عسل نوشیدنی خوشمزه و تسکین دهنده ای است که فواید بسیاری برای سلامتی دارد. این معجون گزینه خوبی برای کسانی است که بدنبال کالری کمتری به جای نوشیدنی های گاز دار و سایر نوشیدنی های شیرین هستند. نوشیدن آب لیمو عسل نیز ممکن است در صورت سرماخوردگی یا عفونت دستگاه تنفس فوقانی مفید باشد. با این حال، هیچ مدرک علمی برای اثبات ادعای استفاده از آب لیمو عسل برای سم زدایی از بدن، سوزاندن چرب ، از بین بردن آکنه یا تقویت عملکرد مغز وجود ندارد. هرچند در برخی از این زمینه ها، طب سنتی نظر متفاوتی دارد.